Incluziunea educationala si sociala a elevilor cu Dizabilitati (DIES)

 

  INFORMAȚII DEPSRE PROIECT

 

 Număr de referință: 2020-1-RO01-KA101-078414

Tipul proiectului:  Acțiune cheie KA1 – Mobilitatea de învățare a indivizilor

                               KA 101 – Mobilitatea personalului din educația școlară

 

 Titlul:

Incluziunea educationala si sociala a elevilor cu Dizabilitati (DIES)

 

Durata de implementare: 1 august 2020 – 31 decembrie 2021

 

Furnizor de cursuri: Erasmus Learning Academy (ELA), ITALIA, Bolonia

                                                                 

Contextul național și european în care începe și se va desfășura proiectul

Pandemia cauzată de coronavirusul SARS COV-2 reprezintă un șoc major pentru economia europeană și mondială. Statele membre au adoptat măsuri bugetare, politice și de asigurare a lichidității, pentru a spori capacitatea sistemelor de sănătate și pentru a oferi ajutor cetățenilor și sectoarelor afectate în mod deosebit.

În acest context, pentru a atenua efectele negative asupra nivelului de trai al populației și asupra economiei, Comisia Europeană a adoptat măsuri economice diverse care includ flexibilizarea la maximum a normelor bugetare europene, revizuirea normelor privind ajutoarele de stat și instituirea Inițiativei pentru investiții ca reacție la coronavirus. În plus, pe 2 aprilie 2020, Comisia a propus măsuri ample de mobilizare a bugetului UE pentru a proteja viețile și nivelul de trai al cetățenilor statelor membre.

Viziunea ”Strategiei Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021-2027”[1] își propune ca la orizontul anului 2027 piața muncii din România va deveni dinamică, sustenabilă, rezilientă, pro-activă și bazată pe inovare socială. Forța de muncă va fi ocupată sustenabil și va fi înzestrată cu competențe necesare pentru a face față schimbărilor tehnologice, digitale și tendințelor globale. Piața muncii va asigura o competitivitate durabilă și cu sisteme de protecție socială flexibile adaptate și adecvate.

Obiectivul general al ”Strategiei Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021-2027” urmărește creșterea ocupării prin măsuri de activare a persoanelor inactive apte de muncă, a șomerilor, în special a celor de lungă durată, a tinerilor, inclusiv NEETs, prin asigurarea unor tranziții rapide și de calitate în ocupare pentru tinerii absolvenți, prin dezvoltarea resurselor umane, prin stimularea culturii și a inițiativei antreprenoriale și prin stimularea creării de noi oportunități și locuri de muncă. Procesul de realizare a obiectivului general se va baza pe inovarea socială, respectiv idei, servicii și modele noi de servicii publice și private, inclusiv în cadrul oferit de parteneriate care să genereze soluții adaptate și să abordeze de o manieră cuprinzătoare complexitatea societală crescută a României contemporane.

Cea mai mare parte a persoanelor cu dizabilități[2] neocupate de 20-64 de ani este inactivă economic, ceea ce face ca acestea să fie grupul cel mai dificil de integrat pe piața muncii. Astfel, 88% dintre persoanele cu limitări severe și 66% dintre cele cu unele limitări erau inactive economic în 2018, față de numai 26% în cazul persoanelor fără limitări. În interiorul grupului de persoane cu limitări severe, care înregistrează cel mai ridicat procent de persoane decuplate de la piața muncii, există anumite sub-categorii care se confruntă cu un cumul de factori de excluziune de la piața muncii. Locurile de muncă protejate sunt subdezvoltate și au un caracter insuficient de incluziv. În România nu există mecanisme de asigurare a lipsei de segregare și discriminare în UPA sau ISI. În al doilea rând, autoritățile publice contractante pot rezerva achiziții pentru unitățile protejate autorizate sau întreprinderile sociale de inserție, însă în practică acest lucru nu se întâmplă. În al treilea rând, unitățile protejate autorizate au fost afectate puternic negativ în ultimii ani de modificări legislative privind stimulentele financiare. În al patrulea rând, facilitățile acordate întreprinderilor sociale de inserție au fost doar conjuncturale, dependente de existența fondurilor europene.

 

Scopul proiectului

SCOPUL proiectului este dobândirea competențelor și a instrumentelor pentru dezvoltarea practicilor incluzive pentru un numar de 13 cadre didactice de la Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” din Ișsi, în vederea prevenirii și combaterii fenomenului de excluziune din școala și societate a elevilor cu dizabilități, și pentru exersarea unui demers educativ integrator, incluziv, centrat pe nevoile actuale ale elevilor, prin integrarea tehnicilor și instrumentelor de predare inovatoare în lecții și a învățării bazate pe exersare în clasă și la locul de muncă, prin participarea la un stagiu de pregătire internațional folosind oportunitățile de finanțare Erasmus+.

 

Obiectivele proiectului

O1: Reducerea abandonului scolar la mai putin de 10% si cresterea numarului de absolventi prin formarea, in cadrul unui curs de 7 zile, a 5 profesori privind formarea si dezvoltarea mentalitatii antreprenoriale si cultivarea spiritului de echipa intr-un grup calificat la tinerii cu dizabilitati, incepand cu anul scolar 2020-2021.

O2: Facilitarea inserarii si stabilizarii pe piata muncii a cel putin 20% dintre absolventii cu dizabilitati, prin formarea, in cadrul unui curs de 7 zile, a 4 cadre implicate in managementul scolii privind practicarea invatamantului dual prin imputernicirea profesorilor, formatorilor, directorilor si a altor cadre didactice pentru a integra perioadele de invatare la locul de munca in invatamantul traditional, incepand cu anul scolar 2021-2022.

O3: Prevenirea si stoparea excluziunii tinerilor cu dizabilitati din spatiul scolar si cel social prin formarea, in cadrul unui curs de 7 zile, a 4 cadre didactice privind dezvoltarea si aplicarea unui plan de politica scolara privind prevenirea si oprirea bullyingului, a intimidarii si a excluziunii tinerilor cu dizabilitati/oportunitati reduse.

Inițiativa proiectului este în acord cu strategia europeană ”Europa 2020: O strategie europeană pentru o creștere inteligentă, ecologică și favorabilă incluziunii”.

 

 Grup țintă: 13 cadre didactice de la Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu”

 

ÎNVĂȚAREA ÎNTR-UN CADRU EUROPEAN

 

  Subiecte/teme relevante abordate în proiect

  • Sisteme educaționale, abordarea inserției pe piața muncii a tinerilor absolvenți
  • Incluziunea educațională și socială a tinerilor cu dizabilități
  • Politici educaționale inovative privind tinerii cu dizabilități
  • Dezbateri privind implementarea învățământului dual în învățământul special

 

Activități specifice proiectului

* la nivelul școlii, dar și în timpul mobilităților:

  • documentarea/informarea pe diversele teme/subiecte raportate la activitățile planificate la curs; munca celor implicați va însemna realizarea de mini-proiecte pe temele stabilite în proiect;
  • activitatea de creare a logo-ului proiectului;
  • crearea și gestionarea colțului proiectului Erasmus+;
  • conceperea și distribuirea materialele de popularizare a proiectului în ansamblul său, dar și pe secțiuni/activități planificate la nivel de școală, precum: flyere, broșuri și postere, roll up;
  • organizarea de workshop-uri la nivel de școală, la evenimente semnificative sau cât mai curând după întoarcerea de la curs;
  • implementarea de politici educaționale privind învățământul dual, educația antreprenorială și combaterea bullyingului/cyberbullyingului în managementul educational al Liceului Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu”.

 

 Metodologia implemetării proiectului

þ Învățarea după modelul bunelor practici oferite de furnizorul cursului, învățarea de la egal la egal (peer-to-peer), prin colaborare/cooperare;

þ Utilizarea metodelor specifice educației non-formale astfel încât, cei implicați vor lua parte în mod activ în procesul de incluziune socială, accentul punându-se pe cunoștințele și diversitatea de experiențe ale fiecărui participant;

þ Mobilitățile își vor derula activitățile pe teme stabilite, din faza elaborării aplicației de proiect astfel, promovându-se incluziunea școlară și socială prin metode de învățare activă, prin descoperire, colaborare, cooperare între profesorii implicați în proiect.

 

   Structura proiectului

 

  • trei mobilități de învățare pentru profesori

 

 Tematica activităților pentru fiecare mobilitate:

 

C1: ”When school and labour market meet: Dual Education and Work-Based Learning”

Scopul programului: incurajarea excelentei si a inovatiei in invatamantul special profesional, prin imputernicirea decidentilor de a integra perioade de invatare la locul de munca cu invatamantul traditional, ceea ce poate asigura contracte de angajare pentru elevi.

Locatia: Italia, Bologna

Cursanti: 4 profesori

Perioada: 10-18 iul.2021

 

C2: ”How to stop bullying and cyber bullying in schools and promote social emotional learning”

Scopul programului: cresterea gradului de constientizare a fenomenului de bullying, planificarea unei politici educationale pe termen lung pentru prevenirea, reducerea si oprirea intimidarii, a excluziunii si a violentei asupra elevilor cu dizabilitati.

Locatia: Spania, Tenerife

Cursanti: 4 profesori

Perioada: 17-25 iul.2021

 

C3: ”Teaching Entrepreneurship and Leadership at school”

Scopul programului: echiparea participantilor cu abilitatile necesare pentru a preda abilitatile de antreprenoriat si de conducere in scoala

Locatia: Italia, Bologna

Cursanti: 5 profesori

Perioada: 21- 29 aug.2021

 

   Rezultatele așteptate

BENEFICII ASUPRA ELEVILOR:

– achiziționarea de noi cunostințe la orele de consiliere și la atelierele de practică;

– cresterea motivației de a se implica și de a identifica soluții la probleme personale;

– formarea unui comportament dezirabil specific incluziunii în clasă și în societate;

– dobândirea unui fond de valori personale/de grup/ale comunității care asigură coeziunea membrilor clasei/școlii/grupului de elevi cu deficiențe atât în interiorul, cât și în afara școlii;

– dobândirea sentimentului de siguranță prin conștientizarea apartenenței la grup prin oprimarea agresivității;

– renunțarea la tendința de absenteism sau abandon școlar prin formarea rațiunii de a fi și de a rămâne implicat în activitățile instructiv-educative ale grupului clasei/școlii;

– anihilarea atitudinii violente în situații de conflict/tensionante în favoarea atitudinii proactive și tolerante;

– manifestarea interesului pentru formare profesională de calitate;

– îmbunătățirea calității vieții prin angajare imediat după absolvire.

 

BENEFICII ASUPRA PĂRINȚILOR:

– implicarea părinților în procesul decizional școlar, identificarea și înaintarea liderilor dintre părinți;

– responsabilizarea și participarea efectivă la educația propriilor copii;

– creșterea respectului de sine și a încrederii în personalul școlii prin strategia de incluziune demarată;

– formarea unei viziuni corecte despre școală și pedagogi;

– formarea părinților ca promotori ai educației incluzive și agenți ai schimbării în comunitate;

– acordarea sprijinului familial, asistarea familiilor în ceea ce privește dobândirea abilităților parentale, întelegerea particularităților de dezvoltare a elevilor și stabilirea/asigurarea în familie a condițiilor de învățare pentru aceștia, prin crearea unui mediu pozitiv acasă, fără violență sau etichetare din cauza dizabilității;

– furnizarea informației și suportului pentru părinți în ceea ce privește ajutorul pe care ei pot să îl acorde copiilor lor în realizarea temelor pentru acasă și în alte activități curriculare, în luarea deciziilor privind planificarea carierei profesionale a tânărului cu dizabilități.

 

BENEFICII ASUPRA COMUNITĂȚII LOCALE:

– parteneriate încheiate cu agenți economici pe termen lung;

– scăderea ratei șomajului în rândul tinerilor absolvenți;

– implicarea autorităților locale în probleme/aspecte din organizare și funcționare a școlii pe direcția incluziunii sociale a elevilor cu dizabilități: grupuri comunitare de afaceri, organizații culturale locale.

 

BENEFICII ASUPRA SISTEMULUI EDUCAȚIONAL:

– creșterea numărului de parteneriate cu școli din învățământul special și din învățământul normal;

– valorizarea și multiplicarea rezultatelor obținute;

– creșterea credibilității și îmbunătățirea imaginii școlii la nivel local;

– creșterea prestigiului școlii.

 

  1. Rezultatele intangibile:

– 3 proiecte eTwinning

– album foto al activităților din proiect

– 1 colț Erasmus+ pe siteul scolii www.vpavelcu.ro

– 3 prezentări powerpoint/Prezi

– 3 articole publicate

– 3 workshop-uri

– 13 jurnale de curs

– 3 hărti sociale

  1. Rezultatele tangibile:

– competențe crescute ale cursanților

– îmbunătățirea serviciilor școlare

– creșterea randamentului școlar al elevilor

– creșterea prestigiului școlii la nivelul comunității.

 

  Impactul proiectului

IMPACTUL ASUPRA CELOR 13 PARTICIPANTI presupune schimbarea produsă la nivel cognitiv, volițional, atitudinal și proactiv asupra fiecăruia în ceea ce privește responsabilizarea asupra incluziunii educaționale și sociale a elevilor cu dizabilități.

IMPACTUL ASUPRA ORGANIZAȚIILOR PARTENERE

În Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” urmărim îmbunătățirea calității ofertelor educaționale pe domenii specifice ale formarii profesionale, prin învățarea pe toată durata vieții și pregătirea la locul de munca; creșterea gradului de inserție a absolvenților pe piața muncii; sprijinirea cadrelor didactice în lucrul cu elevii cu diferite niveluri de dezvoltare, abilități și necesități, în special din perspectiva promovării culturii incluzive în școală; educație de calitate pentru toți elevii, prin programe de studiu adecvate, aranjamente organizaționale, strategii de predare, utilizarea resurselor și parteneriatelor cu comunitatea locală; împuternicirea tuturor beneficiarilor proiectului (direcți si indirecți) de a contribui la realizarea viziunii comune privind construirea strategiei incluzive și încurajarea elevilor cu dizabilități pentru a participa la procesul de luare a deciziilor, pentru a-și anunța viziunile și a-și promova drepturile; creșterea numărului de absolvenți ce vor fi atrași de posibilitățile de formare profesională oferite într-un mediu de calitate realizat prin bunele practici dobândite prin parteneriate cu agenți economici; cooperarea dintre școală și alte organizații europene, dezvoltând dimensiunea europeană a educației prin îmbunătățirea calității practicilor de formare; dezvoltarea principiilor și instrumentelor comune care vor pregăti cadrul unic pentru asigurarea transparenței calificărilor și compețentelor, ceea ce demonstrează că practica mobilităților transnaționale în educație și formare profesională este eficientă.

Pentru furnizorul celor trei cursuri de formare, impactul va fi reprezentat de dezvoltarea unei noi abordări privind modul de desfășurare a instruirii teoretice și practice, adaptate profilului participanților la curs;  îmbunătățirea compețentelor interculturale și lingvistice; creșterea numărului de parteneriate/colaborări cu profesori și decidenți pentru proiecte viitoare; diversificarea catalogului de cursuri cu noi conținuturi, în funcție de noile provocări și nevoi identificate la cursanții care predau în școli dedicate copiilor cu nevoi speciale.

[1] http://sgglegis.gov.ro/legislativ/docs/2020/11/zr4fb003_59qmkh7pgyn.pdf

[2] Cf Diagnoza situației persoanelor cu dizabilități în România, pe http://andpdca.gov.ro/w/wp-content/uploads/2020/12/Diagnoza-situatiei-persoanelor-cu-dizabilitati-in-Romania-2020-RO.pdf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Archives
Traducere »